מידע מקצועי

רו”ח איריס שטרק בכתבה בידיעות אחרונות במסגרת מוסף הנדל”ן בנושא “צעדים בוני ענף” לגבי המהלכים הנדרשים כעת בענף הנדל”ן לנוכח השלכות המלחמה על המצב. 29.12.2023

מזמינה אתכם לקרוא את הכתבה בה השתתפתי, של גד ליאור, הפרשן הכלכלי הבכיר של ידיעות אחרונות במסגרת מוסף הנדל”ן, בנושא “צעדים בוני ענף” לגבי המהלכים הנדרשים כעת בענף הנדל”ן לנוכח השלכות המלחמה על המצב.

בדבריי התייחסתי לצורך הדחוף להעניק
קרקעות חינם בצפון ובדרום.
זהו מהלך אסטרטגי שיש לבצע כעת לטובת שיקומו של שוק הנדל”ן, וכפתרון לבעיית הזוגות הצעירים בפריפריה.

בספטמבר האחרון התקבלה החלטה משמעותית של מועצת מקרקעי ישראל למתן הנחות בהיקף חסר תקדים ביישובי הנגב והגליל. למעשה, טרום המלחמה אושר להגדיל את תקרת ההנחות לרכישת קרקע למגורים עבור מחוסרי דיור עד ל־850 אלף שקל, בהשוואה ל־450 אלף בלבד כיום, במטרה לאפשר לאוכלוסייה צעירה להתיישב בהיקף משמעותי ביישובים העירוניים והכפריים בנגב ובגליל.

במסגרת ההחלטה, גם יבוטל מבחן המדד החברתי-כלכלי כתלות ההנחה – צעד שישחרר חסמים רבים בדרך לקליטת תושבים חדשים. חיילי מילואים פעילים ייהנו מתוספת של 10% בשיעור ההנחה שהם זכאים לה כיום.

כעת, לנוכח אירועי המלחמה והתובנות החדות עוד יותר לגבי חשיבות המגורים וההתיישבות באזורי הגבולות, אני קוראת לשפר הצעה זו, כך שהמדינה תעניק קרקעות חינם לאזרחים שיבחרו להקים את ביתם באזורים אלו, במרחק של עד 40 ק”מ באזור עזה ועד 20 ק”מ בצפון, ושזו להם דירה ראשונה או שיפור דיור למשפחות.

במטרה לתמרץ את הבנייה, יש להקדים ולאשר בכנסת את התוכנית המוצעת של משרד האוצר ומינהלת התקומה החדשה, הכוללת סיוע לעובדים ומעסיקים, שתתמוך בגיוס מהיר של עובדים בענפים שאיבדו עובדים רבים בשל המלחמה. יש לשים דגש על התמריצים המוצעים למעסיקים ועובדים בענף הבניין בעיקר בפריפריה, בדגש על אזורי הגבול, עם מענקים משמעותיים שישולמו ישירות לעובדים ולמעסיקים.

לקריאת הכתבה המלאה: https://www.ynet.co.il/economy/article/bklu8a8d6

דילוג לתוכן