מידע מקצועי

רו”ח איריס שטרק, בכנס של מכון אלרוב לחקר הנדל”ן בנושא “אתגרי שוק הנדל”ן לאחר ה 7 באוקטובר”. 28.02.2024

שמחתי להשתתף בכנס של מכון אלרוב לחקר הנדל”ן בפקולטה לניהול ע”ש קולר באוניברסיטת תל אביב, בנושא “אתגרי שוק הנדל”ן לאחר ה 7 באוקטובר”.

תודות לפרופ’ דני בן-שחר ראש מכון אלרוב ורוית הוברפלד מנהלת מכון אלרוב על ההזמנה להשתתף.

עם הדוברים בכנס נמנו-
פרופ’ יעל שטיינהרט, סגנית הדקאן בפקולטה לניהול, שלומי הייזלר, מנכ”ל משרד האוצר, שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים, נחמה בוגין, יו”ר לשכת שמאי המקרקעין , ד”ר עדי ברנדר, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, דפנה הרלב, מנכ”לית קבוצת אביב, יהודה מורגנשטרן, מנכ”ל משרד הבינוי והשיכון, ד”ר אמילי סילברמן, ראשת הקליניקה האורבנית באוניברסיטה העברית בירושלים וראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ.

בדבריי התייחסתי לכך שיש שני מהלכים אסטרטגיים אשר יסייעו להוצאת ענף הנדל”ן מהמשבר, והם – תימרוץ ההתיישבות בנגב ובגליל ע”י מתן קרקעות חינם. בספטמבר האחרון המדינה קידמה סבסוד משמעותי להתיישבות באזורים אלה, מהלך שהצעתי לבצעו ובהחלט סייע לשיפור המצב, אך בעקבות המלחמה, יש לעודד לכיוון צעד נוסף ולהעניק קרקעות חינם למחוסרי דיור ולמשפרי דיור בישובים הכפריים של הנגב והגליל. בכך הפתרון למצוקת הדיור ישתלב עם הצורך החיוני של התיישבות בהגנה על הגבולות. במקביל יש לתמרץ יזמים וקבלנים לבנות במקומות אלה ע”י הטבות שונות.

המהלך האסטרטגי הנוסף מתייחס לאזורי הביקוש במרכז, והוא להוביל מדיניות של הסבת בנייני משרדים למגורים. המחסור בדירות מגורים במקביל לעודף ההיצע ולשפל אליו נקלעו בנייני המשרדים בארץ ובעולם, מגמה שרואים בבירור בארה”ב ועלולה גם לאיים על יציבות הבנקים, יכול לאפשר פתרון מיטבי. זאת ע”י יצירת היצע עצום של דירות בלב ערים מבוקשות אשר יכולות להתאים לצעירים ולמשפחות. יש לקדם מודל משולב של עירוב שימושים בתמהיל של 70% למגורים והיתר למבני ציבור ולמסחר. מהלך זה מחייב מדיניות ממשלתית מקדמת ומסירה חסמים ובירוקרטיה, לתמיכה ביזמים שיבצעו את השינוי תוך מתן הטבות מס, זירוז תהליכי בנייה כמו חיזוק מבנים ושינוי תב”ע. הדירות למגורים יוצעו למכירה וכן להשכרה ארוכת טווח.

ייתכן שזו תמונה של ‏‏‏8‏ אנשים‏ ו‏טקסט‏‏

בתמונה:
מימין- פרופ’ דני בן-שחר, ראול סרוגו, רו”ח איריס שטרק, דפנה הרלב, רוית הוברפלד, נחמה בוגין, שלומי הייזלר ושי אהרונוביץ.
צלם: שלומי מזרחי

מוזמנים לקרוא כתבות על הכנס בהן התייחסותי לנושא:
בוואלה
בוינט

דילוג לתוכן